søndag 22. juli 2012

Fisking i Isfjorden

Det er noen år siden sist jeg dro litt sei, så nå var det på tide igjen. Vi tok med Karnic'n og hele familien opp til Åndalsnes for litt artig seifiske.

Naturen og de fine fjellene er jo ikke til å unngå! Blåste jo ikke så gæli mye heller...

Vi dro utpå etterhvert, regnvær var ikke lett å unngå, men skurene varte ikke lenge. Så da var det bare å finne stimene og sette i gang. Det tok litt tid i starten, men når man først har funnet plassen er det bare å trolle rundt i området og kjøre fisk så og si hele tida!

Dobbelthugg ble det mange av, og artige utras når seien tar. Verstingene dro ut et par hundre fot hvis den satt litt skjevt, etter utrasene var det bare å starte å pumpe.

Silje og mor med dobbelthugg.

Vi ga oss tidlig den første dagen ettersom vi starta sent. Dagen etter visste vi hvor vi skulle fiske, så da var det bare å begynne og kjøre sei med en gang! Tror det ble opp mot 20 sei, og alt ble ikke tatt med hjem. Har man lyst kan man stå å kjøre så mye sei man nesten orker uti der! Så vi ga oss når vi følte at det var nok. Det var også mange som bare hugg og glapp.

Snittet på seiene lå på rundt 5-7kg. Synd det ikke ble noen litt større, men trolling etter sei er artig uansett!

Silje med sei!

Ble noen kjøttfileter som ble med hjem :)

Har man en båt med ekkolodd og elektriske dypriggere er det bare å slenge seg utpå. Dette er ikke noe krav, men det er kjekt da man må finne fisken og fiske ned på 140-160 fot (ratt dypere også). Greit å bruke ytterline-stenger da man kan råke borti maneter og lignende. Som agn brukte vi helt vanlige gjeddewobblere som Zalt og Strike Pro rundt 14-16cm. Det var disse som fisket best. Jeg prøvde også å kjøre 6-7' Tomic, men fisken tok ikke helt, resultatet var mange fisker som bare løste ut klypa. Mindre Tomic som 5' er helt sikkert ypperlig, seien er ikke så kresen så bare sleng uti no'!

Det var også en brygge i nærheten, så vi tok haspelstanga og jigga litt med den. Resultatet ble noen småseier. Satte på sluk og kroker som opphengere. Da fikk vi mye sild og en torsk på rundt halvannen kilo.

Det var en flott tur med morsomt fiske! Da får vi bare se om det kommer 'finvær' til abboren snart!